Publicerat: / LifeStyle { mix }

Kaos och ingen energi

 


Kaos och ingen energi. så känner jag att livet är just nu. Att kämpa mellan två jobb (ett har jag pausat nu I sex månader) ett barn med autism samtidigt som man försöker få livet att gå runt. Det är inte lätt! Jag personligen skulle vilja ge en stor applåd till alla som har kontroll över sitt liv och samtidigt kämpar med två eller flera jobb. Heja er!

Onsdag 29 september 2021 jag har inte bloggat på länge. Det ni läste ovan är vad som händer i livet. Jag ringde i måndags på mitt ena jobb och bad dom pausa mig i sex månader. Det blev för mycket. Jag älskar att jobba som vårdbiträde på äldreboende, jag älskar att få dom äldre att må bra och skratta men schema tiderna va rså himla tokiga. I somras gick jag miste om så mycket värdefull tid med min son att jag känner det går inte. Jag missade så otroligt mycket även om jag alltid kom hem varje kväll men då låg han och sov. Jag hann aldrig få mysa med honom. Dom gångerna jag hade morron/dag pass fick jag inte mysa med honom osm jag brukar på morgnarna. Kvällspass så låg han å sov när jag kom hem. Jag hade barnvakt såklart! 

Och det har fått mig att tänka så mycket på framtiden och hur jag ska göra för att göra det bästa för min son. Så jag pausade mig själv som vårdbiträde, fokuserar på det andra jobbet som jag har som jag jobbar hemifrån med så jag alltid är nära till hands för Emilio (sonen). Ringer dagis t ex jag är på dagis inom fem minuter. 

Jobba hemifrån är soft och bra men väldigt jobbigt. Jag trodde att jobba hemifrån skulle vara bra och lugnt i livet men oj va fel jag har. Jag var på kontoret igår där cheferna och vdn för mitt nya jobb sitter och jag kände att ett kontor är vad jag vill ha. Så jag får göra det bästa för å lösa den känslan men ändå jobba hemma ~ skaffa skrivbord, en skön och bekväm stol. Det får bli ett moment att fixa senare. 

Emilios framsteg även om dom inte skrivs ut ofta på internet då det inte är såna stora framsteg. Vissa folk tycker jag är jättelöjlig och töntig när jag berättar om Emilio men för mig är detta en helt annan värld än vad jag är van vid. Emilio gör småa framsteg i sin takt och jag blir så stolt för varje steg han tar. 

Vad han har lärt sig nu är danserna till wheels on the bus (han tycker inte om svenska versionen), tecken för sorry ~ excuse me (engelska. Inte svenskt), han gör även tecken för "akta" då vill han att man ska sjunga "lilla snigel akta dig", tecken för macka och skor. Han har lärt sig att blåsa (typ blåsa bubblor fast med utan såpmedel), han kan lägga pussel helt själv och bygga ihop t ex tågbana själv. 

Här om dagen tog jag fram ett pussel som han aldrig sett bild på eller hur den ska se ut. Jag stog och lagade mat  han satt på golvet brevid mig (han har börjat göra det på sistone) och tar det pusslet och lägger allt rätt helt själv! Helt utan mig hjälp! Hur galet är inte det? Jag visste inte om jag skulle gråta eller skratta när jag tittade på honom medan han la pusslet. Trots autism så kan han mer än vad vi alla någonsin kan tro. 

Vad mera har hänt på senaste? Jag har börjat studera. Jag går utbildningar via nya jobbet. Jag går utbildningar via Arcus (arbetsförmedlingen). Jag läser på och samla ihop så mycket kunskap jag kan om autism. Jag har öppnat en bok för första gången sen typ 10 år tillbaka (ja jag ärligt kan säga att jag inte tycker om att läsa böcker), Emilio var hos tandläkaren här om dagen ~ gick bättre än vad jag trodde. Han vågade sätta sig på tandläkarstolen själv *så stolt*, Emilio har fått börjat vara med en hund två dagar i veckan på dagis som han älskar (hunden. Inte dagis). 
. Det är typ vad som hänt. Kanske inte så speciellt men för mig är det mycket! 

Nu ska jag sova. Alarmet ringer kl 6.00. Lämna Emilio på dagis och sen hem å jobba. Hämta Emilio. Städa och sorters saker å ting väntar mig imorron. 

Godnatt! 














Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Emma Singh heter jag. 33 år. Gift med en man från Punjab, Indian och tillsammans har vi en liten kille som föddes 2017. Våran lilla kille har autism nivå 3 och är icke-verbal.


Jag vill också tacka och välkomna er till min lilla hörna här på internet.

Som person är jag en person som konstant letar efter nya äventyr, idéer, chanser till att lära mig nya saker om det mesta. Jag har en stor passion för smink, skönhet men också mat (bakning och matlagning) samt mycket mer.

För tillfället håller jag på lära mig arabiska (igen), teckenspråk, teckenstöd och allt jag kan om autism.

Utbildning; Undersköterska & SocialPedagog